اخباروگزارشات کارگری24مرداد1393

 

 

 

 انتقال بهنام ابراهیم زاده به زندان گوهردشت-

 

گزارش دریافتی از اعتصاب کارگران نیشکر 7 تپه-

 

تجمع کارگران کارخانه پروفیل صفا ساوه مقابل سازمان تأمین اجتماعی دراعتراض به پرداخت نشدن 14 ماه حق بیمه و دو ماه حقوق-

 

همبستگی و اتحاد کارگران مانع تعطیلی سد بنیر مریوان شد-

 

قرارداد کار 90 درصد کارگران موقت شد-

 

رواج قراردادهای سفیدامضاعلیرغم وعده ووعیدها-

 

برق جان کارگر ۲۳ ساله را در آذرشهر گرفت-

 

مرگ ده ها کارگر در چین در انفجاری در یک کارگاه-

 

کانون مدافعان حقوق کارگر: انتقال بهنام ابراهیم زاده به زندان گوهردشت

 

روز گذشته بهنام ابراهیم زاده به زندان رجایی‌شهر منتقل شد

بهنام ابراهیم زاده، فعال کارگری که دوران محکومیت زندان خود را سپری می کند، حدود دوماه پیش، پس از درگیری در بند 350 اوین، به سلول انفرادی بند209منتقل و تحت بازجویی های طولانی مدت قرار گرفت.به قرار اطلاع خانواده‌ی او، بهنام از 5 روز قبل، با خواست برگشت مجدد به بند 350  و رفع ممنوعیت ملاقات، دست به اعتصاب غذا زده بود. بعد ازماجراهای بند 350 وی  تنها یک بار توانسته با خانواده‌ی خود ملاقات داشته باشد.

گزارش دریافتی از اعتصاب کارگران نیشکر 7 تپه

 

بر اساس گزارش دریافتی با گذشت 5 روز از اعتصاب کارگران نیشکر 7 تپه هیچ گونه پاسخی از طرف مدیران این شرکت مبنی بر پرداخت دستمزدهای عقب افتاده به کارگران داده نشده است.  بر طبق این خبر با آغاز سال 93 کارگران نیشکر 7 تپه چندین بار تاکنون به دلیل اجرایی نشدن طرح طبقه بندی مشاغل و عدم پرداخت نشدن دستمزدها اعتصاب کرده اند.

 

همچنین مدیران شرکت نیشکر 7 تپه به بهانه مرخصی این مجموعه را ترک کرده و کارگران همچنان درمقابل محوطه شرکت تجمع کرده اند. این در حالی است که نیروهای امنیتی حضور مستمری در این مرکز صنعتی دارند.

 

کمیته ی هماهنگی برای کم به ایجاد تشکل های کارگری-22مرداد1393

 

تجمع کارگران کارخانه پروفیل صفا ساوه مقابل سازمان تأمین اجتماعی دراعتراض به پرداخت نشدن 14 ماه حق بیمه و دو ماه حقوق

 

بیش از 100 کارگر کارخانه پروفیل صفا واقع در شهرستان ساوه در انتقاد به پرداخت نشدن 14 ماه حق بیمه و دو ماه حقوق خودروز23مرداد مقابل سازمان تأمین اجتماعی شعبه یک این شهرستان تجمع کردند.

 

به گزارش 23مردادایسنا، تجمع‌کنندگان خواستار تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه خود شدند.

 

یک کارگر با 10 سال سابقه کاری در حاشیه این تجمع گفت: حدود 14 ماه است که حق بیمه سهم کارگر(هفت درصد) توسط کارفرما از حقوق ما کسر می‌شود اما به گفته‌ی مسئولان، بیمه به حساب این سازمان واریز نمی‌شود. برخورداری از خدمات بیمه تأمین اجتماعی حق ماست اما متأسفانه بیش از یک سال است که از این حق قانونی خود محروم هستیم.

 

وی با اشاره به تأخیر در پرداخت حقوق ماهانه کارگران گفت: حقوق کارگران این شرکت نیز همواره با تأخیر پرداخت می‌شود و هم‌اکنون حقوق دو ماه کارگران به تعویق افتاده است.

 

کارگر دیگری اظهار کرد: به دلیل فاقد اعتبار بودن دفترچه بیمه نمی‌توانم با حقوق ناچیز کارگری، فرزندم را درمان کنم. از سال 88 تاکنون همواره لیست‌های بیمه کارگران این شرکت با تأخیر ارسال شده و ما چندین سال است که مشکل تمدید اعتبار دفترچه بیمه داریم.

 

وی اضافه کرد: فرزند من مبتلا به یک بیماری خاص است و بدون داشتن دفترچه بیمه نمی‌توانم هزینه‌های بالای دارو و درمان وی را تأمین کنم اما یک سال است که دفترچه بیمه اعتبار ندارد. کارفرما از سال 91 حاضر به ارسال لیست‌های بیمه نمی‌شده است که با پیگیری‌های به عمل آمده به صورت مقطعی لیست‌ها ارسال شده است.

 

وی ادامه داد: کارگران خواستار دریافت حقوق و خواهان تسویه حساب کامل کارفرما با سازمان تأمین اجتماعی بابت حق بیمه کارگران هستند.

 

دیگر کارگر این شرکت با گلایه از ایجاد خلل در سابقه بیمه خود، افزود: ارسال لیست‌های بیمه به صورت غیر مستمر مشکلات عدیده‌ای مانند اختلال در سابقه بیمه، عدم برخورداری از بیمه بیکاری و فاقد اعتبار بودن دفترچه‌های بیمه و دریافت نشدن خدمات بیمه‌ای دیگر ایجاد کرده است.

 

وی تصریح کرد: چرا باید کارگران یک شرکت با هزار نفر پرسنل با مشکل بیمه دست و پنجه نرم کنند و چرا باید وضع طوری شود که در مقابل سازمان تأمین اجتماعی تجمع کنیم.

 

وی ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل نبود نظارت بر عملکرد مدیران این واحد تولیدی در مقاطعی، حق بیمه کارگران به طور کامل پرداخت نشده است که این مسئله در آینده باعث ایجاد گرفتاری‌هایی برای کارگران خواهد شد.

 

یدالله اروجی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی شعبه یک ساوه نیز در این خصوص گفت: کارفرما از سال 1388 تاکنون همواره لیست حق بیمه را به صورت مستمر پرداخت نکرده و همواره مبالغ زیادی را بدهکار بوده است. نماینده کارفرما در این مدت همکاری لازم را با سازمان تأمین اجتماعی نداشته که این مهم مشکلاتی را برای کارگران بوجود آورده است.

 

وی با بیان اینکه تأمین اجتماعی منتظر دریافت لیست بیمه‌ای کارگران این واحد تولیدی از سوی کارفرماست افزود: با وجود اینکه در سال گذشته 9 ماه از سال، لیست بیمه برای کارگران ارسال نشده، نماینده کارفرما چندی پیش اقدام به ارسال لیست ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری از طریق پست کرده است. لیست ارسالی از طریق پست دارای اشکالاتی بود که بلافاصله این سازمان در نامه‌ای اشکالات را به کارفرما انعکاس داده است.

 

اروجی خاطرنشان کرد: در لیست ارسال شده در واقع پایگاه هویتی بیمه‌شدگان مشکلاتی داشت و قرار بود کارفرما با برطرف کردن مشکلات اقدام به ارسال مجدد لیست کند.

 

وی با اشاره به بدهی‌های شرکت‌های مجموعه پروفیل صفا گفت: در شرکت پروفیل صفا با تعداد بیمه شده‌ی بالغ بر 1040 نفر، همواره شاهد ارسال نامنظم لیست‌های بیمه‌ای هستیم. به محض دریافت لیست بیمه‌ای

 

کارگران همه دفترچه‌های فاقد اعتبار کارگران کارخانه معتبر خواهد شد.

 

گزارش24مردادایلنادرهمین رابطه:زندگی بدون بیمه ۱۲۰۰ کارگر «نورد و لوله‌ صفا» طی ۱۴ ماه گذشته

 

کارگران کارخانه «نورد و لوله صفا» از پرداخت نشدن ۱۴ ماه حق بیمه خود به سازمان تامین اجتماعی خبر می‌دهند.

 

یکی از کارگران کارخانه نورد و لوله صفا با اعلام این مطلب گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون کافرما تنها حق بیمه ماه‌های اردیبهشت، تیز و آذر ماه سال قبل را پرداخت کرده است و حق بیمه کارگران در سایر ماه‌ها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده‌ است.

 

این کارگر افزود: به همین دلیل اکنون مدتی است که سازمان تامین اجتماعی از تمدید اعتبار و یا تعویض دفترچه بیمه حدود ۱۲۰۰ کارگر این کارخانه خودداری می‌کند.

 

وی با بیان اینکه در همین رابطه روز گذشته (پنجشنبه 23 مرداد) حدود ۸۰ نفر از کارگران نورد و لوله صفا در مقابل شعبه تامین اجتماعی در شهرستان ساوه تجمع کردند، گفت: در پی اعتراض کارگران؛ مسئولان تامین اجتماعی وعده دادند که تا سه ماه دفترچه بیمه کارگران را تمدید خواهند کرد.

 

این کارگر کارخانه نورد و لوله صفا با تاکید بر اینکه مسئولان شهرستان از‌‌ سال قبل در جریان مشکلات بیمه‌ای و درمانی او و همکارانش قرار دارند، یادآور شد: به موجب ماده ۳۶ قانون تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند در خصوص کارفرمایان بدحساب خدمات اجتماعی کارگران بیمه شده را وجه‌المصالحه قراردهند و از ارائه خدمات بیمه‌ای به آن‌ها خودداری کنند.

 

همچنین یکی دیگر از کارگران این کارخانه در خصوص مشکلات خود و همکارنش گفت: صرف نظر از مسئله پرداخت نشدن ۱۴ ماه حق بیمه کارگران این واحد صنعتی، از ابتدای سال جاری تاکنون تنها بابت ماه‌های فرودین و اردیبهشت به ماه مزد پرداخت شده است.

 

وی بابیان اینکه در مورد دستمزد اردیبهشت ماه نیز تنها پایه حقوق به کارگران پرداخت شده است، یادآور شد: در این مدت بسیاری از کارگران نورد و لوله صفا برای تامین هزینه‌های درمانی خود و خانواده‌هایشان با مشکلات جدی مواجه بوده‌اند.

 

همبستگی و اتحاد کارگران مانع تعطیلی سد بنیر مریوان شد

در پی اعلام تعطیلی پروژه سد بنیر مریوان از سوی کارفرمای این شرکت به بهانه نبود بودجه واعتبار کافی، کارگران به خواسته کارفرما مبنی بر اینکه باید به مرخصی اجباری بروند، تن نداده و توانستند با همبستگی و اتحاد خود مانع تعطیلی این شرکت شوند. کارگران این شرکت بعد از 3 روز تجمع اعتراضی در محوطه کارگاه، کارفرما را مجبور کردند که دوباره کارگاه را راه اندازی و حقوق های معوقه فروردین و اردیبهشت  سال جاری آنان را نیز به حسابهایشان واریز کند و از روز سه شنبه مور خ 21/05/93 به سر کارهایشان باز گشتند.

 

لازم به ذکر است کارفرما هنوز عیدی و پاداش سال 92 و حقوقهای معوقه خرداد و تیرماه سال جاری کارگران را پرداخت نکرده است.

 

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-23مرداد1393

 

قرارداد کار 90 درصد کارگران موقت شد

 

در ابتدای انقلاب قرارداد کار 90 درصد کارگران دائمی بود که امروز برعکس شده و قراردادهای 90 درصد کارگران، موقت شده است.

 

به گزارش24مرداد مهر، سیدحسن هفده تن به بالا بودن امنیت شغلی کارگران در ابتدای انقلاب اشاره کرد و افزود: 90 درصد کارگران در آن زمان قرارداد دائمی داشتند در حالی که امروز 90 درصد کارگران قرارداد موقت کار دارند.

 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه با تاکید بر اینکه اقتصاد کوچک رانتی بدون کارآفرینی کشور نیاز به اصلاح دارد گفت: در این نوع اقتصاد، عرضه بر تقاضای نیروی کار پیشی می گیرد که موجب تمایل کارفرمایان به عقد قراردادهای موقت کار می شود.

 

رواج قراردادهای سفیدامضاعلیرغم وعده ووعیدها

 

برچیدن قراردادهای سفید امضا وعده‌ای است که بارها از سوی وزارت تعاون و کار بیان شد اما هنوز اجرایی نشده و کارشناسان کار معتقدند با متنفی شدن واریز حقوق به حساب بانکی کارگران این نوع قرار‌دادها رواج می‌یابد.

به گزارش 24مردادتسنیم، برچیده شدن قرار‌دادهای سفید امضا موضوعی است که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها درباره آن تذکر داده است و در اولین روزهای هفته کارگر سال جاری نیز بر رسیدگی جدی به این موضوع تاکید شد.

 

 * رواج قرار داد سفید امضا با پرداخت دستی حقوق

 

یکی از عواملی که زمینه ساز بروز قرار‌دادهای سفید امضا در کارگاه‌ها می‌شود، عدم ثبت دریافتی کارگران است. پرداخت نقدی حقوق از سوی کارفرمایان به کارگران یکی از مسائلی است که بارهامورد انتقادقرارگرفته استد.

 

اما مسئله اینجاست که به راستی اشکالات پرداخت حقوق دستی چیست؟ از جمله مهم ترین این موارد احتمال تخلف کارفرما در پرداخت حقوق کمتر از مصوبه شورای عالی کار  و گرفتن رسید پرداخت کامل از سوی کارگر است.مسئله دیگری که ممکن است برای کارگران بروز کند این است که در صورت بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما رسیدگی چنین موضوعی   قابل بررسی نیست و زمانی که کارگر سندی برای اثبات ادعای خود درباره تخلف کارفرما در پرداخت حقوق قانونی نداشته باشد امکان احقاق حق برایش وجود ندارد.

 

با وجود اینکه رسیدگی به واریز اجباری حقوق و مزایای کارگران و مشمولان قانون کار به حساب‌های کارگران بارها مورد بررسی قرار گرفته اما هنوز نتیجه محقق نشده است. اما در مقابل اشکالات پرداخت حقوق دستی، یکی از مزایای پرداخت حقوق کارگران به صورت واریز به حساب بانکی، امکان رسیدگی به شکایات و تخلفات احتمالی است.

 

برق جان کارگر ۲۳ ساله را در آذرشهر گرفت

 

یک کارگر ۲۳ ساله در آذرشهر صبح دیروز براثر برق‌گرفتگی جان‌باخت.

 

به گزارش24مرداد ایلنا، این کارگر ۲۳ ساله صبح دیروز به علت تماس با برق فشار قوی در سه راهی نادرلو آذرشهر جان خود را از دست داد.

 

مرگ ده ها کارگر در چین در انفجاری در یک کارگاه

10 آگوست 2014

 

در اوائل این ماه، انفجار در یک کارخانه در استان جیانگسو در چین باعث مرگ حداقل 75 کارگر و زخمی شدن 200 کارگر دیگر شد. دلیل این انفجار، ذرات قابل اشتعال معلق در هوای کارخانه بود که با جرقه ایجاد شده توسط ماشین آلات در حال استفاده شعله ور شده اند.

 

این انفجار نشان می دهد که سطح غبار موجود در هوا در سطح بالایی بوده است. جدای از این انفجارهای ناگهانی، این غبارها یکی از عوامل اصلی در ایجاد بیماری ریوی پنوموکونیوز است که بیش از 6 میلیون کارگر چینی با آن دست به گریبان هستند. تراژدیهای این چنینی، یک باردیگر نیاز مبرم کارگران را به ایجاد تشکل های مستقل و واقعی یادآوری می کند.

 

منبع: http://aawl.org.au

 

ترجمه: کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری-24مرداد1393

 

بیست وچهارم مردادماه1393

 

akhbarkargari2468@gmail.com